Czas realizacji projektu: 01.07.2012 – 30.06.2014
O projekcie:
Projekt realizowany w ramach Priorytetu VII Promocja Integracji Społecznej, Działania 7.2 przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałania 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki przez Spółdzielnię Socjalną Usługowo-Handlowo-Produkcyjną w Byczynie (obecnie Profes Spółdzielnia Socjalna w Kluczborku) w partnerstwie z Gminą Byczyna / Centrum Integracji Społecznej „CISPOL”.
Projekt realizowany na terenie województwa opolskiego, w gminach o wysokim wskaźniku ubóstwa tj.: Grodków, Lewin Brzeski, Lubsza, Baborów, Branice, Głubczyce, Byczyna, Wołczyn, Domaszowice, Pokój, Świerczów, Wilków, Kamiennik, Korfantów, Otmuchów, Paczków, Pakosławice, Gorzów Śląski, Niemodlin, Tułowice, Prudnik.
Cel projektu:
Projekt miał na celu poprawę dostępu do zatrudnienia osób pozostających bez pracy na terenie województwa opolskiego – gmin o wysokim wskaźniku ubóstwa, przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego poprzez aktywizację zawodową i społeczną osób w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy.
Cele szczegółowe:
- nabycie umiejętności zawodowych;
- zdobycie nowych kwalifikacji;
- stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi osobistemu i zawodowemu;
- dostarczenie odpowiednio zorganizowanych doświadczeń społecznych mających na celu skorygowanie zaburzeń emocjonalnych, rozpoznanie, docenianie i rozwijanie zasobów każdego z członków grupy;
- stworzenie warunków do przyswojenia umiejętności organizacyjnych, zarządzania czasem, oraz społecznych, umiejętność pracy w zespole, komunikacyjne.
Zadania w 2012 roku:
Wsparcie doradcze
- warsztaty umiejętności i kompetencji społecznych – zajęcia w grupach dla wszystkich osób biorących udział w projekcie;
- doradztwo psychologiczne i zawodowe w postaci indywidualnych porad (zadanie obejmie wszystkie osoby w projekcie), zajęcia przyczynią się do aktywnego poszukiwania pracy, przygotowywania dokumentów aplikacyjnych zwiększenia motywacji do poszukiwania zatrudnienia i kompetencji pracowniczych;
- działania asystenta rodzinnego, który wsparciem obejmie dzieci uczestników projektu, celem podejmowanych działań będzie wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci. Pomoc udzielana będzie w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych prowadzonych w środowisku naturalnym dziecka.
Staże
- od października realizowane zostały 8-miesięczne staże w pracodawców;
- kontynuowanie stażu poprzez 3 miesięczne zatrudnienie;
Realizacja stażu przyczyniła się do zapoznania z tajnikami pracy w poszczególnych firmach, możliwości zdobycia doświadczenia praktycznego oraz była wsparciem finansowym dla osoby go realizującej (stypendium miesięczne).
Zajęcia reintegracji zawodowej:
- w warsztacie poligraficznym (czas trwania warsztatu to 8 m-cy);
- w warsztacie stolarskim (czas trwania warsztatu to 7 m-cy);
Zajęcia reintegracji zawodowej przyczyniły się do zapoznania z tajnikami pracy w poszczególnych warsztatach, były możliwością zdobycia doświadczenie praktycznego oraz wsparciem finansowym dla osób je realizujących (stypendium miesięczne). W ramach realizacji warsztatów zapewnione zostały materiały, ubezpieczenie oraz przeszkolenie w ramach przepisów BHP.
Zadania w 2013 roku:
Wsparcie doradcze
- warsztaty umiejętności i kompetencji społecznych – zajęcia w grupach dla wszystkich osób biorących udział w projekcie;
- doradztwo psychologiczne i zawodowe w postaci indywidualnych porad (zadanie objęło wszystkie osoby w projekcie), zajęcia przyczyniły się do aktywnego poszukiwania pracy, przygotowywania dokumentów aplikacyjnych zwiększenia motywacji do poszukiwania zatrudnienia i kompetencji pracowniczych;
- działania asystenta rodzinnego, który wsparciem obejmie dzieci uczestników projektu, celem podejmowanych działań było wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci. Pomoc udzielana była w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych prowadzonych w środowisku naturalnym dziecka;
- warsztaty rozwojowe dla młodzieży-poszukiwanie samego siebie, warsztaty socjoterapeutyczne dla młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych. Zajęcia te miały przyczynić się do rozwoju zawodowego młodzieży.
Staże
- od września realizowane zostały 8-miesięczne staże w pracodawców;
- kontynuowanie stażu poprzez 3 miesięczne zatrudnienie;
Realizacja stażu przyczyniła się do zapoznania z tajnikami pracy w poszczególnych firmach, możliwości zdobycia doświadczenia praktycznego oraz była wsparciem finansowym dla osoby go realizującej (stypendium miesięczne).
Zajęcia reintegracji zawodowej:
- w warsztacie rękodzieła artystycznego (czas trwania warsztatu to 6 m-cy);
- w warsztacie pielęgnacji terenów zielonych (czas trwania warsztatu to 7 m-cy);
Zajęcia reintegracji zawodowej przyczyniły się do zapoznania z tajnikami pracy w poszczególnych warsztatach, możliwością zdobycia doświadczenie praktycznego oraz były wsparciem finansowym dla osób je realizujących (stypendium miesięczne). W ramach realizacji warsztatów zapewnione zostały materiały, ubezpieczenie oraz przeszkolenie w ramach przepisów BHP.
Kursy i szkolenia:
- podstawowej obsługi komputera – 80 h;
- kurs prawo jazdy kat. C – 50 h
Uczestnikom zostało wypłacone stypendium godzinowe za uczestnictwo w szkoleniu / kursie, zapewnione zostały materiały oraz catering podczas realizacji zajęć teoretycznych.
Zadania w 2014 roku:
Wsparcie doradcze
- warsztaty umiejętności i kompetencji społecznych – zajęcia w grupach dla wszystkich osób biorących udział w projekcie;
- doradztwo psychologiczne i zawodowe w postaci indywidualnych porad (zadanie objęło wszystkie osoby w projekcie),
- zajęcia przyczyniły się do aktywnego poszukiwania pracy, przygotowywania dokumentów aplikacyjnych zwiększenia motywacji do poszukiwania zatrudnienia i kompetencji pracowniczych;
- działania asystenta rodzinnego, który wsparciem objął dzieci uczestników projektu, celem podejmowanych działań było wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci. Pomoc była udzielana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych prowadzonych w środowisku naturalnym dziecka.
Kursy i szkolenia:
- operatora wózków widłowych – 66 h;
- operatora pilarki elektrycznej i spalinowej – 126 h;
- animator świetlic wiejskich – 60 h;
- kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej – przewóz rzeczy – 140 h;
Uczestnikom zostało wypłacone stypendium godzinowe za uczestnictwo w szkoleniu / kursie, zapewnione zostały materiały oraz catering podczas realizacji zajęć teoretycznych.